MONOGRAFIE

Wersety psalmiczne w preces godzin kanonicznych

Wersety psalmiczne w preces godzin kanonicznych


Rok wydania: 2015

Wydawnictwo: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów

Ilość stron: 444

ISBN: 978-83-7354-603-5


Kluczowym terminem w tytule pracy są wersety pochodzące z Księgi Psalmów. Wersety psalmiczne już w epoce starożytnej Kościoła zostały umieszczone w strukturze modlitw nazywanych godzinami kanonicznymi (inne ich nazwy: Officium Divinum, preces canonicae czy opus Dei), czyli przeznaczonych do zanoszenia przez Lud Boży podczas konkretnej chwili dnia. Wersety psalmiczne umieszczono w części określanej preces. Należy jednak pamiętać, że preces podlegały przez wieki zmianom i nie tylko wersety psalmiczne były ich elementem składowym. Miały one w Officium Divinum realizować naukę św. Pawła Apostoła (por. 1 Tm 2,1–4) o zanoszeniu do Boga modlitw za wszystkich ludzi i zazwyczaj miały charakter pokutny, a współcześnie dla nieszporów są to preces o charakterze intercessiones, zaś dla jutrzni invocationes.

Problematyka podjętego studium i jej aktualność dotyczy życia w Kościele i życia Kościoła. Do wielu różnych zadań Kościoła należy nieustanne głoszenie słowa Bożego, które w liturgii ma miejsce uprzywilejowane. To właśnie w liturgii, w której mamy do czynienia z Bożym zstępowaniem (aspekt katabatyczny) i ludzkim wstępowaniem (aspekt anabatyczny), zachodzi rozmowa między Bogiem a człowiekiem, między ludem Bożym – Kościołem a Bogiem

Spis treści
Ołtarz, krzyż i kierunek zanoszonych modlitw

Ołtarz, krzyż i kierunek zanoszonych modlitw


Rok wydania: 2014

Wydawnictwo: Homo Dei

Ilość stron: 140

ISBN: 978-83-64451-27-0


Skąd pochodzi drzewo krzyża? Jak rozumieją jego symbolikę chrześcijanie i jakie są początki jej wizualizacji? Jakie były pierwsze ołtarze stawiane w domach i bazylikach? Od kiedy i dlaczego chrześcijanie podczas modlitwy zwracali się ku geograficznemu wschodowi? Jak modlono się w bazylikach? Od kiedy kapłan stawiał krzyż na ołtarzu? Czy przestrzeń naszych kościołów była zawsze taka jak dzisiaj? Odpowiedzi na te pytania (nieraz w formie hipotez) Czytelnik znajdzie w książce, skierowanej do wszystkich, którzy są odpowiedzialni za proklamowanie obecności Jezusa Chrystusa w zgromadzeniu liturgicznym, a także osób zainteresowanych szczególnie przestrzenią sakralną. 

Książka zawiera niepublikowaną dotychczas w Polsce bullę Benedykta XIV O wizerunku ukrzyżowanego Zbawiciela na krzyżu wystawionym na ołtarzach z 1746 roku.

Spis treści
Historia stuły

Historia stuły


Rok wydania: 2011

Wydawnictwo: WAM

Ilość stron: 88

ISBN: 978-83-7505-727-0


Wzmianki o stule pochodzą z czasów Jana Chryzostoma. Początkowo delikatna lniana szata szafarzy była przeznaczona tylko dla diakonów. Ale już w VI w. używali jej biskupi i prezbiterzy. Od synodu w Bradze w 675 r. aż do reformy liturgicznej zapoczątkowanej Soborem Watykańskim II Kościół nakazywał noszenie stuły prezbiterom podczas sprawowania Mszy św. Miała okrywać ramiona i krzyżować się na piersiach.

Jak powstała stuła i jaka jest jej symbolika? Co piszą na jej temat Raban Maur, Innocenty III, Amalariusz z Metz, Sicard z Cremony, Durand z Mende czy Karol Boromeusz?
Odpowiedzi na wyżej postawione pytania (nieraz w formie hipotez) czytelnik znajdzie w niniejszej pozycji.

Spis treści
I Nieszpory uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata w Liturgia horarum

I Nieszpory uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata w Liturgia horarum


Rok wydania: 2007

Wydawnictwo: WN PAT

Ilość stron: 130

ISBN: 978-83-7438-120-8


Jako euchologia zostały wybrane I nieszpory uroczystości Jezusa Chrystusa Króla wszechświata, której zostaną przedstawione źródła biblijne, patrystyczne, liturgiczne i Magisterium Kościoła. Wszystkie razem tworzą świadomość członków Kościoła, którzy ante Deum stantes non sinus Conde vagantes.

Spis treści
HHistoria uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata

Historia uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata


Rok wydania: 2005

Wydawnictwo: WAM

Ilość stron: 103

ISBN: 83-7318-500-3


Dlaczego Kościół rzymsko-katolicki ogłasza na początku XX w. Uroczystość Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata? Kim byli i z jakich środowisk się wywodzili główni propagatorzy nowej uroczystości? Co zawiera encyklika Piusa XI "Quas Primas"? Dlaczego nowy posoborowy kalendarz podaje nową datę świętowania uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata? Czy dziś w dobie demokracji i praw ustalonych w parlamentach jest adekwatne nazywanie Chrystusa Królem?

Spis treści